keskiviikko 25. marraskuuta 2009

sunnuntai 15. marraskuuta 2009

Thaimaa

LÄHTÖ

Aamu yöllä n.4 aikaan lähdimme autolla kohti helsinki-vantaan lentoasemaa. Lentoasemalla
heti jouduimme turvatarkastuksessa purkamaan kokonaan tiiviisti pakatut reppumme ja
esittelemään niitä turvamiehille kovassa aamuruuhkassa se ei kovin mukavaa ollut. Matka jännitys oli tullut jo kovaksi,
koska ensimmäistä kertaa lähdössä pitkälle matkalla ilman mitää hotelli varauksia tai mitään kunnon matkasuunnitelmaa.
Se jännittää eniten kun joutuu itse hommaamaan asumuksen, matkustamisen ja kaikki aivan toisella puolella maapalloa.

AMSTERDAM

Lento amsterdamiin 2.5 tuntia finnairin koneella tuntui todella lyhyeltä. Amsterdamin kenttällä
aluksi oltiin vähän hukassa, sillä kenttä on todella iso ja ei oikein kukaan muukaan samaan
paikkaankaan mennyt. Portin etsintää vielä vaikeutti se kun meillä ei ollut lentolippua bangkokkiin,
vaan se piti hommata jostain lippu koneesta, eikä tietoa ollut että mistä. Portti sitten löytyi mutta
aikaa oli tapettavana yli 4 tuntia, syömällä ja juomalla sekä kierrellen sai ajan kulumaan tosi
nopeasti, koska kentällä on vaikka mitä. Lopulta löydettiin kone mihin varaus vahvistuksen koodi syötettiin
ja siintä sai tulostettua liput ja päästiin lopulta koneeseen.

BANGKOK

Amsterdamista bangkokiin lennettiin china airlinesin koneella. Lento ei tuntunutkaan niin pitkältä kuin
odotin, vaikka kyllä kesto oli 11 tuntia. Kahden ruuan, ilmaisten juomien, kahden elokuvan ja
tuskaisten uneen vaipumis yrityksien jälkeen viimein saavuttiin bangkokiin. Kova käveleminen
passin ja maihinnousu kaavakkeen tarkastukseen. Siellä tietysti valittiin hitain jono
ja viimein kun päästiin tiskille niin tiskin takana oleva nainen tuijotti pitkään ja
katseli oudolla ilmeellä minua ja kaavaketta mikä oli aivan päin persettä täytettynä
pienen hymyn jälkeen leima passiin ja menoksi.

Suu aukesi bangkokin lentokentän edustalla että mitäs nyt... No taksilla keskustaan ja ylimaksetun
hinnan jälkeen pitkä 4 tunnin kävelyretki bangkokin keskustassa ja n.40 tuntia nukkumatta sai meidät
valitsemaan 5 tähden todella hienon hotellin. Siellä pitkät päiväunet ja sen jälkeen syömään
sitten matka sai todella alkaa...

Bangkokissa nähtävää ja shoppailtavaa olisi, vaikka kuinka varsinkin shoppailtavaa.
Uskomattoman halvalla saa melkein kaikkea paitsi elektroniikka on aikalailla saman hintaista
kuin suomessa. Itse kierreltiin kahtena päivänä pelkästään MBK kauppakeskuksessa. Siellä n.2500
kauppaa ja ravintoloitakin vaikka kuinka siellä saa ajan kulumaan tuosta noin.
Merkki paidat olivat 1-4€ kappale vaikka minkälaisia merkkejä ja värejä DC, Element, Diesel...
Samoin sortsit n.2-5€, lippikset samanhintaisia, 50l rinkka 10€.Tinkiä pitää muistaa aina
hinnat tippuvat yleensä 25-50%. Se mitä et MBK:sta saa niin sitä ei luultavammin matkalla tarvi.
Ruoka oli bangkokissa halpaa mc donaldsissa ateria n.2-2.5€ ja paikallisissa ravintoloissa todella
halpaa. Buffetti syö mitä haluat, kuinka paljon vain juoman kanssa 3€ ja todella hyviä ruokia.

Yöpyminen on helppoa majapaikan löytää mistä vain. Hyvän 3 tähden hotellin n.15-25€ hintaan yö sen kun
jakaa kahdella niin halvaksi tulee, kun miettii suomen hintoja. Niitä kannattaa
etukäteen katsella netistä taikka kysellä paikan päällä hotelleista. Meillä oli n.23€ yö uima-allas,
ilmastointi, telkkari, jääkaappi, ravintola, baari ym.

Liikkuminen on suhteellisen helppoa bangkokissa riksa taksit vain vievät melkein joka kerta johonkin liikkeeseen
tutustumaan mutta maksavat yleensä 20-60 senttiä ja niillä on helppo kierrellä. Taksit yrittävät
aina huijata kannattaa sanoa heti, kun menee kyytiin että kuski laittaa mittarin päälle tai
muuten joudut maksamaan 10€ 2€ sijasta. Skytrainin kanssa on myös helppo liikkua maksaa 20 sentistä
1 euroon riippuu matkan pituudestä. En suosittelisi että kannattaa vuokrata mitään ajoneuvoa sieltä
koska liikenne niin sekavaa. Jalankulkijoitten kannattaa mennä paikallisten mukana, koska monesti valoja
noudateta. Bangkokista on helppo liikkua mihin ilmansuuntaan haluaa bussilla, junalla ja lentokoneella.
Itse valittiin bussi millä pääsi n.2.5 tunnissa hua hiniin.

HUA HIN

Hua hinissä taas oli vähän suu auki että mitäs nyt, kun muut kertoivan pysäkin olevan tässä. Pari
tuntia siinä meni kun hyvän hintaisen ja hyvänlaisen hotellin etsi. Siellä hotellien hinta vähän
laski n.19€ yö ja parempi huonekin käytännössä rannassa vielä. Hua hin oli aika turisti rysä.
Rannat eivät olleet kovin hienoja aika normaaleja eurooppailaisia rantoja mitkä ovat täynnä turisteja.
Kaupunki ei enää ollut niin suuri ja meno rauhallisempaa mistään ei oikein löytynyt baaria missä olisi menoa ja
muutenkin baarit menivät aikaisin kiinne johtunee siintäkin, kun ei ole high seasoni. Yksi kiva katu löydettiin
n.500 metriä pitkä täynnä kojuja ja elämää paikallisista turistiin paljon kaikkea pikku ostettavaa ja ruokakojuja.
Yksi ihan suhteellisen iso ostoskeskus oli aika keskellä kaupunkia mistä sai ostettua kunnon merkkikaupoista sekä kojuista melkein
tavaraa kuin tavaraa ja ruokapaikkojakin oli 5-10. Kivointa oli istua paikkallisten riksakuskien kanssa ja katsoa
miten ne viettävät päivää työn ohessa.

SURATH THANI

Hua hinistä juna lippu surath thaniin siellä ei paljon turisteja näkynyt. Matka kesti n.5 tuntia. Matkalla juna kulki
välillä niin hiljaa, että olisi pystynyt välillä hypätä ulos ja juosta kiinne junan. Suosittelen junalla matkustusta koska siinä
näkee todella upeita maisemia. Surat thanissa ei meininki muuttunut, suu auki asemalla ja kaikki tunkevat lippusia käteen ja
joka suuntaan pitäisi revetä Väkijoukkojen keskeltä löydettiin pois ja päästiin kiertämään vähän katuja. Ei ollut oikein ollut
tietoa yöpyisikö vai jatkaisiko matkaa. Lähdettiin sitten muiden travellerien mukaan taksilla kohti surath thanin keskustaa
ja sieltä varattiin omiin suuntiin bussi matkat me suunnattiin krabille, bussi matka kesti n.2-3h hyvässä ilmastoidussa
bussissa.

KRABI

Krabilla oli bussi asemalla mukavia paikallisia ketkä auttoivat travellereita valitsemaan sopivia majapaikkoja.
Monet olivat varanneet etukäteen ja maksaneet melkein puolet enemmän mitä paikan päällä maksoi. Itse saimme
hyvän tasosen bungalowin rannalta ilmastoinilla ja telkkareilla vain 12€ yö. Krabilla ei ollut läheskään niin paljon
turisteja kuin Hua hinissa. Krabilla on jo todella upeat maisemat varsinkin kun aurinko pääsee kunnolla porottamaan
kirkkaalla taivaalla. Nousu ja laskuvedet olivat hienoja kun ekaa kertaa koki aamulla kävelin monta sataa metriä ja
vettä oli vain polviihin asti ja kun päivällä tuli niin 2 metrin päässä saattoi olla kaulaan saakka vettä.
Etelässä päin joka päivä ukostaa tähän aikaan vuodesta aina n. 5-7 aikaan ja vettä sataa enemmin kuin suomessa varmaan
ikinä. Oli upeaa kokea ensimmäistä kertaa, aluksi oli kirkas taivas muutama pilvi sitten tuli muutama tippa ja 10 sekuntia
niin tuli vettä kuin olisi suihkussa ollut. Krabilla on kivoja skootteri takseja mitkä vievät 5:kin kilometriä alle 1€.
Vene taksit maksavat saarille 2€-80€ ne ovat sitten yksityisiä pitkähäntä veneitä mitkä eivät kulje niin kovaa, mutta
sitten voi olla omassa yksinäisyydessä. Matkoja tehdään 1km-50km päähän pitkät matkat kannattaa omasta mielestäni tehdä isoimmilla
laivoilla mitkä maksavat n.5-10€ itsekin suunnattiin krabilta 4 päivän jälkeen phi phi saarille.

PHI PHI

Phi Phi saaret ovat todella upeita niissä on todella paljon nähtävää ja koettavaa. Asumuksien hinnat
vain nousevat, joten itse maksettiin saman verran kuin krabilla mutta saatiin vuoren rinteeltä huone missä oli sänky, suihku,
vessa ja tuuletin älyttömän kuuma koko ajan. Suosittelen ilmastointia koska hiki valui nukkuessakin. Vaikka huone ei ollut
kummoinen oli pienellä "terassilla" kuitenkin hienot näkymät. Phi phiillä on todella paljon turisteja ja se onkin todellinen
turisti rysä aktiviteettejä löytyy sukelluksesta vuorikiipeilyyn. Itse vuokrattiin kanootti halvalla millä pääsi omassa rauhassa
katselemaan maisemia. Otettiin opastettu venematka mikä kierti monet saarien nähtävyyksistä näkyi apinoita rannoilla,
käytiin upeassa kansallispuistossa, sukelleltiin upeilla koralli riutoilla, hypittiin isossa ns.meri uima-altaassa minne pääsee
veneellä vain nousuveden aikaan ja lopulta maya bayn beachillä missä Leonardo Dicaprion The Beach leffa on kuvattu, maisemat
ei olleet sitä mitä odotin, koska siellä oli turisteja kuin muurahaisia vähän rantaa sisemmäs, kun meni niin oli hieman hiljaisempaa.
Lopulta kun lähdettiin niin näki hienon auringon laskun samalla kun poistuttiin viimeisenä laguunin sisältä. Hieno kokemus
suosittelen. Phi phiin pää saarella on biletys kovaa rannalla tuoleja missä voi syödä tai bilettää ja katsella tuli esityksiä
mihin voi myös itse osallistua. Toinen meistä onnistui saamaan palovammankin jalkaan. Kannattaa ehdottomasti kokeilla viina saavia
niissä on litran verran juomista ja ulkomaan tapaan paljon viinaa. Usein saa illalla kaksi yhden hinnalla joten maksaa vain 4-6 €
kappale itse tekemällä tietysti halvempi. Phi phii saaren nähtävyyksien ja biletyksen jälkeen suunnattiin isolla veneellä kohti
Koh Lantaa matka on vain n.1.5 tuntia.

KOH LANTA

Venellä ollessa saatiin varattua sieltä käsin bungalowi, mikä maksoi saman verran kuin phi phi:llä. Siinä oli käytännössä
kaikki telkkari, ilmastointi, pari sänky, normaali sänky, pyykki palvelu, kauppa, ravintola, uima-allas, baari ja internetti.
Rannat eivät olleet ehkä yhtä hienoja, mutta muuten saari oli todella hieno, eikä turisteja ollut melkein ollenkaan. Rannalla
oli hienoa kävellä, kun näkyi hienoja kallioita, paikkallisia kalastelemassa, niiden koteja ja pientä viidakkoa. Toisena
päivänä vuokrattiin skootteri 5 tunniksi ja käytiin satamassa varaamassa seuraavan päivän laivamatka koh mookkiin sekä
lähdettiin kiertämään saarta. Liikkenne sääntöjä ei edes käytännössä ole eikä se hankaloittanut menoa ollenkaan välillä vain
piti muistaa, että on vasemmanpuoleinen liikenne. Tiet olivat vähän mitä sattuu, oli suhteellisen kunnollisia sekä pomppuisia
viidakko teitä. Oli hieno kokemus ajella isompia teitä lujaa sekä pienimpiä metsä teitä viidakon keskellä. Kukkuloilla nähtiin
yhdet reissun upeimmista maisemista varsinkin auringonlaskun aikaan. Viimeisenä kävimme koh lantan national parkissa se oli
todella hieno paikka, siellä piti vain varoa ettei katko mitään oksia, eikä mitään kiviä saanut kerätä mukaan. Paikallisia
pieniä tapojakin oli kiva oppia esim kengät piti ottaa pois, kun meni kauppaan, ravintolaan tai vaikka terassille, myös hattu
piti ottaa samoissa paikoissa pois päästä. Omassa baarissamme, kun vielä käytiin niin siellä oli mukava baarimikko, kuka oli
aivan pilvessä ja välillä ilmestyi vain taakse huomaamatta ja tuli juttelemaan vaikkei englantia osannutkaan.
Baari kun oli aivan rannassa niin oli kivat näkymät rannalle istuma paikat olivat hiekassa mihin oli laitettu
viltti, pöytä, tyynyjä, pehmeät selkänojat sekä paikat olivat hienosti koristeltuja. Siellä oli paikallisiakin
viettämässä iltaa, jokainen paikallinen oli aivan pilvessä. Joka paikassa pitkin thaimaata, kun menee vaikka rannalla vähän
pimeämpään suuntaan niin samantien paikalliset pyytävät seuraan polttelemaan. Koh lantalla se vielä voimistui siellä päivälläkin
porukka kyseli polttaako ja pyysi illalla liittymään seuraan jos kiinnostaa. Kokonaisuudessaan koh lanta oli yksi hienoimmista
kokemuksista sinne kannattaa vain varata enemmin aikaa että ehtii nähdä ja kokea kaikenlaista. Koh lantan jälkeen suunnaksi
Koh Mookin paratiisi saari minne lähtö oli jo aikaisin aamulla.

KOH MOOK

Koh Mookiin ei päässyt muuten kuin menemällä samalla venellä kuin päivä matkojen tekijät mitkä kiersivät kaikenlaisia
nähtävyyksiä ja kävivät sukeltelemassa. Kapteeni sanoi että voimme liittyä heidän seuraan, no onneksi toisella on palovamma
jalassa joten jäi nähtävyydet häneltä näkemättä. Laivamatka kestikin sitten 4 tuntia 2 sijasta joten kumpikaan ei laittanut
laittanut aurinkorasvaa ja sen kyllä huomaa, toinen paloi kunnolla ja toinen säästyi vähemmällä. Meren käynti oli niin kovaa että
kun päästiin avomerelle niin vene meinasi kaatua, aallot olivat isoimpia mitä olen koskaan nähnyt. Miehistö sai tietää vasta
myöhemmin että meille ei oltu järjestetty pienempää venettä hakemaan meitä isommalta pois. Isommalle veneelle ei ollu tarpeeksi
isoa laituria saarella onneksi yksi miehistön jäsenistä soitti kuitenkin jollekkin tutulleen kuka tuli hakemaan meidät saarelle.
Saarella ei ole yhtään autoa, mopoja joitakin ja ei oikein kunnon teitäkään joten vaeltamaan joutui. Löydettiin kuitenkin
yhden paikallisen suosittelema bungalowi kohde mistä varattiin 5 yöksi rannalta bambu bungalowi n.20€ yö ilman ilmastointia.
Todellakin aivan mahtava paratiisi paikallisiakin on vain n.500, muutamia ns.kauppoja, koulu, sairaala ja vain omatoimi matkaajia.
Riippumatotkin saatiin ensimmäistä kertaa käyttöön ja virittäminen oli kova, kieli keskellä suuta mutta onnistui se lopulta
jotenkin. Toinen meistä nukkuikin ekan yön ulkona mukavasti riippumatossa loikoillen. Kamerankin akku onnistuttiin kastelemaan
ja nyt kamera ei enää toimi ollenkaan. Mookkiin käytiin tutustumassa yhtenä päivänä, yksi paikallinen ystävämme antoi skootterillaan
meille pienen kiertuekyydin ja esitteli vähän paikkoja. Kyydin jälkeen mentiin itse vielä kävelemään paikallisessa kylässä,
siellä oli pässejä, koiria, kanoja, kissoja aivan vapaana ja kaikki puuhastelivat jotain kutomisesta veneen korjaamiseen.
Pienet lapset juoksentelivat ja leikkivät pitkin poikin yhdetkin tulivat innoissaan kättelemään ja sanoivat morning hymyt korvilla.
Oli kiva päästä pois turisti pesistä ja nähdä vähä muunlaistakin thaimaata. Mookilla oli todella kiva pieni baari rannalla,
missä käytiin aina muutamia drinkkejä ottamassa illalla, siellä oli todella mukavia baarimikkoja ja yksi ujo kirjuri nainen.
Toista baarimikkoa opetin englannin kielen opiskelussa sekä muutenkin juteltiin mitä sattuu välillä käsimerkeinkin kun jompikumpi
ei ymmärtänyt toista. Viimeisenä päivänä saatiin paikkallista bambu tupakkaa, ilmaisia drinkkejä sekä otettiin kuva kännykällä
kaikkien kanssa. Oli todella mukavaa varsinkin kun muut paikan työntekijät tulivat viettämään taukoja aina baarin eteen. Yksi
naistyöntekijä osasi suomeakin pari sanaa sille ja baarimikoille opetin suomeakin jonkun verran. Kannattaa todellakin tulla
käymään koh mookilla tämä on todella kaunis pieni saari missä on mukavia paikallisia, kaikkea nähtävää ja täällä voi lepäillä
riippumatossa palmun alla taikka rannalla auringonpaisteessa. Seuraavaksi otetaan suunnaksi koh lipe minne mennään speed boatilla
matka kestää n. 1.5 tuntia.

KOH LIPE

Koh lipelle kun saavuttiin niin heti lähdettiin etsimään Jack's Junglea. Saarella ei mitään autoja eikä takseja ole vain muutama
mopokin löytyy niin tietysti patikoimaan jouduttiin. Tällä kertaa ei onni potkinutkaan niin nopeasti vaan patikoitiin rinkat selässä
n.2 tuntia rannoilla sekä pienillä viidakko teillä. Majapaikkoja oli vaikka muille jakaa, mutta ei haluttu helpolla luovuttaa
vaan haluttiin etsiä Jack's Jungle. Lopulta kun se löydettiin niin se oli täynnä, saaren ainut täysi majapaikka. Saatiin kuitenkin varattua heti
seuraavaksi päiväksi varattua bungalowi sieltä. Lähdettiin sitten takaisin rannoille ja otettiin rannalta halpa bungalowi ja varattiin samalla venematka
satunin satamaan mistä käymme nostamassa lisää rahaa sekä ostamassa uuden kameran. Heti varhain aamulla otettiin mutisematta
suunnaksi Jack's Jungle ja viimein kun päästiin bungalowi niin tuli mahtava helpotus. Jungle Jack on viidakon keskellä todella
rauhallisessa paikassa mökitkin ovat suhteellisen kaukana toisistaan joten rauhaa etsivä rauhaa täällä saa. Kuitenkin Jack's
Jungle osoittautui huonoksi kohteeksi siinä mielessä että ravintola, baari ja respa eivät toimineet lainkaan aina sai odottaa tai
jotain sieltä ei ikinä saanut. Työntekijät olivat vain omassa rauhassaan hengailemassa jossain eikä heitä kiinnostanut asiakkaat lainkaan.
Kuitenkin paikka oli aivan otollinen lähellä saaren paras ranta upeine koralleineen, maisemineen ja muutaman hiljaisen
rantaravintoloiden koristama. Koko saari oli tämän loman parasta herkkua, vaikka hieman päärannalle oli turisti juttuja tullut.
Koh lipeltä suunta kohti malesiaa lankawin saarelle matka kestää n.1 tunnin.

MALESIA-LANKAWI

Lakawissa oli taas pitkästä aikaa vähän suuauki, mutta onneksi siinä ei kovin kauaa mennyt kun taas tottui paikkaan. Lankawi
vaikutti ensin en nyt sanoisi huonolta, mutta huonommalta kuin thaimaa. Aikansa se otti mutta kyllä siihen kävi tottumaan. Ihmiset
osaavat hyvin englantia joten niiden kanssa on paljon mukavampi puhua ja puhuminen sujuu tuostavain. Vaikka majapaikkojen saanti
on vaikeampaa kuin thaimaassa niin viikkojen aikana tullut sen verran kokemusta että osaa nekin järjestää suhteellisen helposti.
Kaiken hommaaminen on itseasiassa hiukan vaikeampaa kuin thaimaassa. Lankawissa on kaikenlaisia aktiviteettejä rannat täynnä
on riippuliitoa, vesisukseilua, vesijettejä, banaaneja, kalastusta ym. Täällä pystyy mennä katselemaan kaikenlaisia nähtävyyksiä
upeista luolista vuorille katselemaan maisemia.
Itse otettiin taas skootteri, millä ajeltiin kolmena päivänä maksoi n.2e per ukko. Skootterilla menimme käymään vuorilla siellä on aivan
älyttömät maisemat se oli 710 korkea ja voitte kuvitella minkälaiset maisemat avautuivat. Paksu sikari suussa vietettiin muutamia tunteja
vuoren huipulla näkymät olivat niin hienot. Seuraavana päivänä ajettiin vesiputoukselle missä vaelleltiin vähän aikaa puroa pitkin
viidakossa mutta siinä tuli sen verran hiki että palattiin suihkuun vesiputoukseen. Raikastavan suihkun ja uintien jälkeen suunnattiin
vesiputouksen yläpuolelle sinne oli mukava kiipeäminen mutta kyllä kannatti. Ylhäällä oli veden muodostamia altaita mitkä olivat kuin
porealtaita ja virta oli muokannut kallion niin että siinä pystyi laskemaan liukumäkeä. Aivan uskomaton paikka juuri tälläisten takia
matkalle on lähdettykin. Koko matkan aikana ei oltu nähty kuin 2 suomalaista bangkokissa ja nyt langkawissa näimme vaikka kuinka.
Oli todella outoa puhua suomea muiden kanssa tuntui että joutui miettimään enemmänkuin englannin kielen puhumisessa. Monet eivät saaneet
millään ilveellä majapaikkaa joten joutuivat lähtemään saaren toiselle puolella tai poistumaan saarelta, meillä meni pieni hetki aina niin
kämppä oli alla. Langkawista suunnattiin bangkokiin ja pohjois thaimaahan mutta vaihdettiinkin liput kesken matkaa koh taoon koska aikaa oli liian
vähän pohjois thaimaan näkemiseen. Langkawista edettiin laivan kanssa satuniin sieltä bussilla hat yain kautta surath thaniin sieltä yö laivalla
koh taolle matka kesti 20 tuntia.

KOH TAO

Koh taolle saavuttiin 7 aikaa aamulla ja rinkat selässä alettiin kävellä pitkin katuja onneksi melkein heti älyttiin ottaa skootterit. Skootterilla
on rinkkakin selässä helppo etsiä majapaikkaa. Itse päädyttiin meren päällä olevaan bungalowiin mikä oli aika halpa koska bungalowi on niin hyvällä
paikalla ja täällä on internetti, ravintola, baari ja vuokrauspaikka. Ravintola on aivan upea, älyttömät maisemat n.25m korkeudessa, mukava henkilökunta,
ruuan saa nopeasti, se on halpaa ja pöydät ovat maassa ja niissä on sellaiset patja penkit mihin voi käydä maatekin. Koh tao on aivan kiva saari aika
paljon on vain travellereita kaikilla omat mopot tai moottoripyörät. Itsekin otettiin joka päiväksi jotkut kulkuvälineet oli skootteria, mönkijää ja
enduroa. Koh taolla on aivan ehdoton juttu ottaa jokin kulkuväline, koska sillä on helppo liikkua ja se maksaa vähän skootteri on n. 1.5e-2.5e päivä.
Jos haluaa kiertää koko saaren niin kannattaa ottaa enduro tai mönkijä koska pienet soratiet ovat täynnä jyrkkiä mäkiä ja ne ovat huonossa kunnossa.